Arkadaşlar danışmanınız olan öğretim üyesi ile aşağıdaki yönergede yer alan görevleri hakkında ofis kapısına astığı haftalık ders programında belirttiği DANIŞMANLIK saatlerinde görüşerek etkin hizmet alabilirsiniz.
ESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ ÖN LİSANS-LİSANS, DERS KAYIT, KAYIT YENİLEME VE ÖĞRENCİ DANIŞMANLIĞI YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam ve Dayanak
Amaç ve Kapsam
MADDE 1- (1) Bu yönergenin amacı, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi'nin (ESOGÜ) önlisans ve lisans öğrencilerine (Tıp fakültesi hariç) verilecek danışmanlık hizmeti, ders kayıt ve kayıt yenileme usul ve esaslarını, bu hizmetlerin örgütlenmesinde ve uygulanmasında Fakülte Dekanlarının/Yüksekokul/Meslek Yüksekokulu Müdürlerinin, Bölüm Başkanlarının ve Akademik Öğrenci Danışmanlarının uyması gereken usul, ilke ve esaslarını belirlemektir.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu yönerge, “2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 14 ve 22. maddesi ile Eskişehir Osmangazi Üniversitesi’nin Ön lisans ve Lisans Eğitim- Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin 8, 9, 10, 13, 14, 15 ve 23. maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Yönergede geçen;
a) Akademik Öğrenci Danışmanı: Akademik Öğrenci Danışmanı olarak görevlendirilen öğretim elemanını,
b) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
c) Birim: Eskişehir Osmangazi Üniversitesine bağlı fakülte ve meslek yüksekokulunu, ç) ESOGÜ: Eskişehir Osmangazi Üniversitesini,
d) OGUBS: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Öğrenci Bilgi Sistemini,
e) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi’ni,
f) Rektör: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Rektörünü,
İKİNCİ BÖLÜM Katkı Payı ve Öğrenim Ücreti
MADDE 4-
(1) Her öğretim yılında Yükseköğretim Kurumlarında Cari Hizmet Maliyetlerine Öğrenci Katkısı olarak alınacak Katkı Payları ve Öğrenim Ücretleri Cumhurbaşkanı Kararı ile Resmi Gazetede yayımlanır. Öncelikle ilgili karara göre OGUBS’ye aktarılan katkı payı/öğrenim ücreti, Üniversite ile anlaşması olan bankaya öğrenci tarafından ödenir. Yapılan ödemenin, banka tarafından Üniversiteye elektronik ortamda bildirilmesi ile otomatik olarak Öğrenci İşleri veri tabanına işlenir.
(2) 2547 Sayılı Kanunun 46 ıncı maddesi ve diğer ilgili mevzuat hükümleri uyarınca belirlenen öğrenci katkı payı ve/veya öğrenim ücretleri, dönem başlarında akademik takvimde belirtilen ders kayıt tarihleri içerisinde ödenir. Katkı payı veya öğrenim ücretini ödemeyen öğrenciler, ders kaydı yaptıramaz ve öğrencilik haklarından yararlanamaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ders Kaydı ve Kayıt Yenileme, Ders Ekleme/Bırakma (Ekle-Sil) ve Dersten Çekilme, Derslerin Öğrenci Kontenjanları, Seçmeli Derslerin Açılması, İsteğe Bağlı Ders Alınması
Ders kaydı ve kayıt yenileme
MADDE 5-
(1) Öğrenci, akademik takvimde belirtilen “Ders Kayıtları” süresi içerisinde, öğrenci bilgi sistemine kendi şifresi ile girerek derslerini seçip ön kaydını yapar.
(2) OGUBS üzerinden ön kaydını yaptıran öğrencinin Akademik Öğrenci Danışmanı, öğrenci bilgi sistemi aracılığıyla elektronik olarak öğrencinin katkı payını/öğrenim ücretini ödemesini ve derslerini kontrol ederek ön kaydını onaylar. Akademik öğrenci danışmanı ders kaydında hata veya eksiklik olması durumunda, öğrenciyi OGUBS üzerinden düzeltmesi için uyarır. Öğrenci, hatayı düzelttikten sonra ders kaydını tekrar Akademik Öğrenci Danışmanı onayınagönderir. Akademik Öğrenci Danışmanın onaylaması halinde kesin kayıt tamamlanmış olur. Öğrenci yeniden kayıt sistemine girerek ders kaydında değişiklik yapamaz.
(3) Herhangi bir sebeple öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretini ödemeyen öğrencinin varsa yapmış olduğu ön kayıt işlemi dikkate alınmaz, ilgili yarıyılda ders kaydı yapmamış sayılır.
MADDE 6- (1) Ders kaydı ve kayıt yenilemede öğrenciler, aşağıdaki kurallara göre hareket ederler:
a) Öğrenci, ESOGÜ Ön lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin 14 üncü maddesinde açıklanan ders yükü sınırlarına uygun olarak ders seçimini yapar.
b) ESOGÜ Ön lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin 23.maddesi gereği, öğrenci, “başarısız” olduğu dersi veya bu dersin eşdeğerini (FF, YZ, DZ ve DÇ notu alınmış ders, Akademik uyarı var ise ilave olarak DC, DD notu alınmış dersler) açılması halinde, kendi müfredatındaki döneminde (Güz veya Bahar) tekrar almak zorundadır. İsteği halinde bu ders veya eşdeğerini, açıldığı ilk yarıyılda da alabilir.
c) Öğrencinin birden fazla “başarısız” dersinin bulunması ve bu derslerin çakışması halinde çakışan derslerin bir tanesini alabilir. Çakışan diğer “başarısız” derslerini, bu derslerin açıldığı ilk yarıyılda almak zorundadır.
d) “Akademik Yetersizlik” uyarısı almış olan öğrenciler, ESOGÜ Ön lisans ve lisans Eğitim- Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin 23 üncü maddesi uyarınca ders seçimini yaparlar.
e) Ön koşullu derslere, o dersin ön koşulu olan dersten başarılı not alınmadan kayıt yaptırılamaz.
f) Öğrencinin, daha önceki yarıyıllarda almış olduğu derslerin yerine, aynı veya farklı kodlu eşdeğer dersi alması durumunda, kayıt sisteminde hangi dersin yerine alınacağı bilgisi, öğrenci ve Akademik Öğrenci Danışmanının sorumluluğundadır. Eşdeğer veya seçmeli ders grubunda “başarısız” olunan dersin yerine işlemi, gruptan ders kaydının yapıldığı ilk yarıyılda tamamlanır.
Ders ekleme/bırakma (ekle-sil) ve dersten çekilme
MADDE 7- (1) Öğrenci, akademik takvimde belirlenen tarihlerde var olan yarıyıl ders kaydına, ders ekleme ve/veya bırakma işlemi yapabilir. Ekle-sil işlemi sadece ders kaydı yapmış olan öğrencilere tanınan bir haktır. Ekle-sil işlemi yapmak isteyen öğrenci, danışmanı ile birlikte ve onun onayıyla kaydolduğu derslerde değiştirme, ekleme ve bırakma (silme) işlemlerini ESOGÜ Ön lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin 14 üncü maddesinde belirlenen kredi sınırları içinde yapabilir.
(2) Öğrenci ilgili yarıyılda kayıt olduğu derslerden ESOGÜ Ön lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin 15 inci maddesinde belirlenen koşullara ve “Dersten Çekilme Esaslarına” uygun olarak çekilebilir.
Derslerin öğrenci kontenjanları
MADDE 8- (1) Bölümlerde/Programlarda açılan derslerin öğrenci kontenjanları Bölüm Kurulu Kararı ile belirlenir ve ilgili Bölüm/Program Başkanlığı tarafından OGUBS’ye ders kayıtlarından önce işlenir. Hukuk, Tıp, Diş Hekimliği ve İlahiyat Fakültelerinde ise açılan derslerin açılan derslerin OGUBS’ye girilecek öğrenci kontenjanları Fakülte Yönetim Kurulu kararı ile belirlenir ve ilgili Dekanlık tarafından OGUBS’ye ders kayıtlarından önce işlenir.
Seçmeli derslerin açılması
MADDE 9- (1) Seçmeli dersler aşağıdaki şekilde açılır:
a) Bölümlerde/Programlarda “Seçmeli Ders” olarak önerilen derslerin açılabilmesi için birim yönetim kurulunun belirlediği asgari öğrenci sayısından az olmayan öğrenci sayısı kadar öğrencinin ön kayıt yapması beklenir. Ancak bir Bölümün/Programın ders programından çıkarılan bir seçmeli dersten kalan öğrenciler varsa, bu dersin yerine geçebilecek eşdeğer bir dersin bulunmaması halinde, dersin açılması için asgari öğrenci sayısına bakılmaz.
b) Rektörlük bünyesinde açılan Sosyal Seçmeli ve Alan Dışı Seçmeli Dersler, dersleri yürütecek öğretim elemanları, dersin açılacağı birim, bina, sınıf bilgileri ve kontenjanları Ortak Dersler Koordinatörlüğü tarafından yürütülür.
İsteğe bağlı ders alınması
MADDE 10- (1) İsteğe bağlı dersler, ESOGÜ Ön lisans ve Lisans Eğitim- Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin 13 üncü maddesi uyarınca, öğrencinin ilgi duyduğu konularda bilgisini arttırmak amacını taşıyan, alıp almamakta serbest olduğu ve mezuniyet değerlendirmesine katılmayan, kredisiz dersler olarak tanımlanmıştır. Akademik Öğrenci Danışmanı, isteğe bağlı derse kayıt talebini onaylarken, öğrencinin dersi alma amacını ve öğrencinin genel başarı durumunu göz önüne alır. Öğrencinin, mezuniyet şartlarını yerine getirebilmesi için isteğe bağlı olarak aldığı derslerden de başarılı not almış olması gerekir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Akademik Öğrenci Danışmanlığı Hizmeti
Akademik öğrenci danışmanlığı
MADDE 11- (1) Akademik Öğrenci Danışmanlığı; öğrencilere kendi eğitim-öğretimlerini planlayabilmeleri konusunda yardımcı olmak, akademik kariyer planlaması, sosyal ve kültürel konularda yol göstermek, zihinsel, sosyal ve duygusal yönleriyle öğrencinin kişiliğinin bir bütün olarak gelişebilmesi için uygun ortamın hazırlanmasına yardımcı olmak vb. görev ve hizmetleri içeren bir rehberlik hizmetidir.
Akademik öğrenci danışmanı görevlendirilmesi
MADDE 12- (1) Akademik Öğrenci Danışmanı görevlendirilmesi aşağıdaki şekilde yapılır:
a) Akademik Öğrenci Danışmanı Öğretim Elemanları, öncelikle öğretim üyeleri, zorunlu durumlarda doktoralı öğretim elemanları arasından ilgili Bölüm/Program Başkanı, Hukuk, Tıp, Diş Hekimliği ve İlahiyat Fakültelerinde ise ilgili Dekanlık tarafından görevlendirilir. Akademik Öğrenci Danışmanları arasındaki koordinasyonu Bölüm/Program Başkanı, Hukuk, Tıp, Diş Hekimliği ve İlahiyat Fakültelerinde ise ilgili Dekanlık yürütür.
b) Bölümlerden/Programlardan birine kayıt yaptıran öğrenci, zorunlu haller dışında ilişiği kesilinceye kadar aynı danışmanın sorumluluğu altında öğrenimini devam ettirir. Ancak kayıt süresince geçerli kısa veya uzun süreli bir mazereti nedeniyle üniversitede bulunamayacak olan Akademik Öğrenci Danışmanı, bu durumu bir yazı ile Bölüm Başkanlığına bildirir. Bölüm Başkanı, bu Akademik Öğrenci Danışmanının yerine bir “Geçici Akademik Öğrenci Danışmanı” görevlendirir ve öğrencilere duyurur.
c) Değişim programları veya diğer işbirliği protokolleri kapsamında Üniversiteye gelen öğrencilerin akademik danışmanlıkları, Üniversitenin Uluslararası İlişkiler Birimi ve ilgili Bölümün/Programın/Fakültenin değişim programları koordinatörü tarafından yürütülür.
d) Çift anadal ve/veya yandal programlarına kayıt yaptıran öğrenciye, kayıtlı olduğu her program için ayrı ayrı Akademik Öğrenci Danışmanı atanır.
e) Bölüm/Program Başkanları Akademik Öğrenci Danışmanı atamada öğrenci yükünün adil dağıtılmasına dikkat eder. Rektör, Dekan, Enstitü Müdürü, Meslek Yüksekokulu Müdürü/Yüksekokul Müdürü ve Bölüm Başkanı ile bunların yardımcıları, bu görevleri süresince, Akademik Öğrenci Danışmanlığı görevinden muaf tutulabilir.
f) Öğrenciler ve bu öğrencilere atanan Akademik Öğrenci Danışmanlarının isimleri bölümdeki/programdaki/fakültedeki otomasyon sorumlusu tarafından Öğrenci Bilgi Sistemine işlenir.
g) Hazırlık sınıfında öğrenim gören öğrencilerin Akademik Öğrenci Danışmanları birimdeki öğretim görevlileri arasından Yabancı Diller Bölüm Başkanlığı tarafından görevlendirilir. (İlahiyat Fakültesi hariç.)
Akademik öğrenci danışmanının görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 13- (1) Akademik Öğrenci Danışman; öğrencinin akademik başarısına, kişisel ve sosyal gelişimine katkıda bulunacak doğrultuda yol gösterir; bu bağlamda öğrencideki gelişmeleri izler, gerektiğinde Bölüm/Program Başkanlığına, Hukuk, Tıp, Diş Hekimliği ve İlahiyat Fakültelerinde ise ilgili Dekanlığa bu konuda bilgi verir.
(2) Öğrencinin, eğitim-öğretim ile ilgili sorunlarının çözümüne katkıda bulunur. Bu amaçla her yarıyıl başında öğrenciye ders kayıt ve ders ekleme/bırakma (silme) işlemlerinde yardımcı olur. Bu işlemlerin mevzuata (Yönetmeliklere, Yönergelere ve Kurul Kararlarına) uygunluğunu kontrol eder ve onay verir. Seçmeli dersler konusunda öğrenciyi aydınlatır ve ders seçiminde yardımcı olur.
(3) Öğrencinin öğrenimini başarılı olarak sürdürmesi ve yasal olarak öngörülen sürede tamamlayabilmesi için öğrencinin ders durumunu sürekli olarak izler, öğrenciyi yönlendirir.
(4) Mevzuatta (İlgili Yönetmelik, Yönergeler ve usul esaslar) meydana gelen değişikliklerin takibi, öğrenciye duyurulması ve açıklanması konusunda sorumludur.
(5) Öğrencileri ile bireysel veya toplu olarak önceden hazırlayacağı bir program dâhilinde, her yarıyılda en az bir defa veya ihtiyaç oldukça bir araya gelerek, öğrencilerin eğitim, öğretim ve diğer konulardaki sorunları hakkında bilgi toplar. Öğrencilerin derslerdeki başarı durumlarını izler. “Başarısızlık” halinde bunun nedenlerini araştırır, buna sebep olan faktörler konusunda öğrencileri uyarır. Gerekli gördüğü hallerde öğrencilerin sorunlarını Bölüm/Program Başkanı aracılığıyla Dekanlığa/ Müdürlüğe, Hukuk, Tıp, Diş Hekimliği ve İlahiyat Fakültelerinde ise doğrudan ilgili Dekanlığa bildirir.
(6) Öğrencilerini, değişim programları, staj konuları, yurt içi-yurt dışı, yüksek lisans/doktora vb. eğitim imkânları konusunda bilgilendirir veya üniversitemizdeki ilgili birimlere yönlendirir.
(7) Maddi sıkıntı içerisinde bulunan öğrencilerinin yardım fonlarından yararlanmalarını sağlamak için birim yöneticilerini bilgilendirir. Gerekli hallerde öğrencilerin sosyo-psikolojik rehberlik hizmeti almak üzere üniversite bünyesindeki Rehberlik Servisine yönlendirilmesi için Bölüm/Program Başkanlığını ve/veya diğer makamları bilgilendirir.
(8) Mezuniyet aşamasına gelen öğrencilerinin mezuniyet raporunu inceleyerek onaylar ve mezuniyet sürecini takip eder.
(9) Öğrencilerin mezuniyeti veya ilişiğinin kesilmesi durumunda varsa öğrenciye ilişkin tutulan dosyaları Bölüm/Program Başkanlığına, Hukuk, Tıp, Diş Hekimliği ve İlahiyat Fakültelerinde ise ilgili Dekanlığa teslim eder.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Bölüm/Program Başkanları ile Birim Üst Yöneticisinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Bölüm/program başkanlarının, görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 14- (1) Her öğretim yılı başında Anabilim Dalları ve öğretim elemanları arasında dengeli bir şekilde görev dağılımı yaparak Akademik Öğrenci Danışmanlarını belirler ve ilgili birim yönetimine önerir.
(2) Kanun, yönetmelik ve yönergelerdeki değişiklikler hakkında Akademik Öğrenci Danışmanlarını bilgilendirir ve bu mevzuat kapsamında çalışmalarını denetler, karşılaştıkları sorunların çözümüne yönelik çalışmalar yapar. Akademik Öğrenci Danışmanlarının, öğrencileriyle ilgili düzenledikleri formların takibini yapar.
(3) Akademik Öğrenci Danışmanlarıyla birlikte her yarıyıl en az bir kez toplantı yapar. Bu toplantılarda danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesinde karşılaşılan sorunlar tartışılır; tespit edilen öğrenci sorunlarının giderilmesi ve teşvik edilmesi gereken öğrencilerin belirlenmesine ilişkin görüş alışverişinde bulunulur. Bölüm/Program Başkanı toplantı sonuçlarına dayanarak bir rapor hazırlar ve ilgili birim yönetimine iletir.
(4) Akademik Öğrenci Danışmanlığı ile ilgili çalışmalarda; öğrencilerin birimlerinden duydukları memnuniyet düzeyini belirlemek, memnuniyetsizliğe neden olan koşulların giderilmesine katkıda bulunmak, öğrencilerin sosyal ve ekonomik durumlarını değerlendirmek, birimlerinden beklentilerini belirlemek, öğrencilerin aldıkları danışmanlık hizmetini yeterli bulup bulmadıklarını sorgulamak, yetersiz bulmaları halinde ise hangi konularda daha fazla danışmanlık hizmeti verilmesini istediklerini tespit etmek gibi konulara yer vermelidir.
Birim üst yöneticisinin görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 15- (1) Akademik Öğrenci Danışmanlığı hizmetinin sağlıklı bir şekilde yerine getirilebilmesi için her eğitim-öğretim yarıyılında, öğrencilerin memnuniyet düzeyi ile öğrencinin başarı, sosyal ve ekonomik durumunu izler.
(2) Akademik Öğrenci Danışmanlığı hizmetinin verilmesinde sorumluluğu bulunan tüm birim elemanlarını öğrenci danışmanlık hizmetinin önemi ile ilgili formların doldurulması ve değerlendirilmesi konusunda bilgilendirir.
(3) Bölüm Başkanlıkları tarafından, Hukuk, Tıp, Diş Hekimliği ve İlahiyat Fakültelerinde ise doğrudan kendisine iletilen öğrencilerin taleplerini ve sorunlarını çözüme kavuşturmak için çalışmalar yapar ve bununla ilgili gerekli tedbirleri alır.
(4) Her eğitim-öğretim yarıyılı sonunda, Bölüm Başkanlıkları tarafından iletilen, Hukuk, Tıp, Diş Hekimliği ve İlahiyat Fakültelerinde ise doğrudan “Bölüm/Program Akademik Öğrenci Danışmanı Değerlendirme Raporlarını” toplar. Bu raporlar ilgili Birim Yönetim Kurulunda değerlendirilir. Birim üst yöneticisi gerekli görülen düzenleme ve sonuçları bir rapor halinde Rektörlüğe iletir.
ALTINCI BÖLÜM
Yönergede Düzenlenmeyen Durumlar, Yürürlük, Yürütme
Yönergede düzenlenmeyen durumlar
MADDE 16- Bu Yönergede hüküm bulunmayan hâllerde ilgili mevzuat hükümleri uygulanır. Yürürlük
MADDE 17-Bu yönerge Senato tarafından kabul edildiği tarihten itibaren yürürlüğe girer. Yürütme
MADDE 19-Bu yönerge hükümlerini Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Rektörü yürütür.